Синергія логопеда та стоматолога

Синергія логопеда та стоматолога

Здоров’я зубощелепної системи та правильне мовлення людини нерозривно взаємопов’язані. Зазвичай пацієнту доводиться звертатися до різних спеціалістів, щоб усунути анатомічні та мовленнєві порушення, і дії лікарів у такому випадку не скоординовані. Це ускладнює вирішення проблеми і не дозволяє отримати бажані результати лікування. Тому єдиний правильний підхід передбачає тісну співпрацю стоматолога та логопеда, яка лише починає реалізуватися в окремих сучасних клініках.

Хто такий логопед-дефектолог і чим він займається

Логопед — це спеціаліст з дефектологічною освітою, який займається діагностикою, корекцією та профілактикою порушень мовлення, читання та письма. Його допомога може знадобитися як у дитячому, так і у дорослому віці.

Основні напрямки роботи логопеда-дефектолога

Логопед визначає наявні порушення у пацієнта, що можуть впливати на вимову звуків: неправильний прикус, аномалії будови щелеп, дефекти зубів. Такі стоматологічні проблеми викликають картавість, шепелявість, обумовлюють міжзубне вимовлення звуків через неправильне взаємне положення зубів, язика, зміну форми ротової порожнини. Вони потребують лікування, що проводиться стоматологом – ортодонтом та логопедом-дефектологом. Логопед-дефектолог обирає для пацієнта оптимальні методи  та проводить корекційну роботу за кількома напрямками:

  • Формування правильної звуковимови
  • Розвиток правильного мовного дихання
  • Розвиток фонематичних процесів (слухового сприйняття)
  • Розвиток зорово-просторового гнозису
  • Розвиток дрібної та загальної моторики, зв’язного мовлення, формування граматичних умінь та навичок, необхідних для вдосконалення комунікативної функції.

Як стоматологічна корекція впливає на артикуляцію?

Порушення будови зубощелепної системи унеможливлюють правильну артикуляцію. Створити сприятливі умови для чіткої звуковимови допомагають різні методи стоматологічної корекції, які застосовуються відповідно до наявних показань:

  1. Ортодонтія — лікування нерівності зубів та порушень зубного ряду (прогнатичного, прогенічного, відкритого, глибокого, перехресного прикусу або нейтрального прикусу з аномальним положенням окремих зубів). Зокрема, при дистальному прикусі порушується вимова шиплячих, губно-зубних звуків ([ж], [ш] [в], [в’], [б], [б’], [м], [м’], [ф], [ф’], [в], [в’]), рідше – [р], [р’]. Корекція оклюзії за допомогою брекетів, елайнерів дозволяє відхилити верхні зуби назад, а нижні — вперед, створюючи необхідні умови для вимовлення цих звуків.
  2. Протезування — відновлення зубного ряду за допомогою знімних або незнімних конструкцій при повній або частковій втраті зубів. Таке лікування допомагає усунути, наприклад, шепелявість — порушення вимови шиплячих та свистячих звуків, які відбуваються через відсутність зубів.
  3. Імплантація — встановлення зубних імплантів для відновлення зубного ряду. Як і протезування, дозволяє усунути проблеми з мовленням, що виникають через втрату зубів.
Синергія логопеда та стоматолога

Комплексний підхід для формування чіткої звуковимови

Анатомія зубощелепного апарату та мовлення не можуть розглядатися окремо, це приклад взаємозв’язку будови та функції, що є характерним для всього живого організму. Для формування чіткої звуковимови та оптимальної будови мовленевого апарату необхідний комплексний підхід, а для цього потрібна співпраця стоматологів та логопедів – дефектологів.

Типовий випадок, при якому така міждисциплінарна взаємодія має ключове значення, – наявність неправильного прикусу. При цьому дитина потребує не тільки ортодонтичного втручання, але й допомоги логопеда-дефектолога, і дії цих спеціалістів мають бути узгоджені.

За відсутності корекції прикусу логопедичні заняття будуть неефективними. З іншого боку, навички правильного мовлення не виникають самостійно, навіть якщо проводиться виправлення прикусу. А якщо порушення рухової та мовленевої програми закріпилося у головному мозку, навіть успішне ортодонтичне лікування не допоможе усунути дефект мовлення.

Спеціалісти Мессінського університету (Мессіна, Італія) Martina Costanzo, Francesco Puleio, Roberto Lo Giudice, Angela Alibrandi, Ilenia Campione у своїй статті[a] навели результати опитування стоматологів та логопедів щодо необхідності їх співпраці. На думку більшості опитуваних лікарів, така взаємодія має вирішальне значення для розв’язання складних взаємодій здоров’я порожнини рота і комунікації у пацієнтів різного віку.

Співробітники Державного університету Кампінас (Пірасікаба, Бразилія) – Luciana Tiemi Inagaki, Daniela Galvão de Almeida Prado, Alexsandra Shizue Iwamoto зі співавторами відмічають кращі результати такого комплексного лікування дітей з раннім карієсом.

Важливість супроводу логопеда при корекції язикової вуздечки підкреслюється й у статті[b] португальських спеціалістів Gomes, Erissandra; Araujo, Fernando Borba de е Rodrigues, Jonas de Almeida, співробітників Федерального університету Ріу-Гранді-ду-Сул.

Отже, кращих результатів лікування варто очікувати у тій клініці, де приділяється особлива увага взаємодії між стоматологією та логопедією. Для цього необхідні спільний супровід пацієнта допоможе максимально усунути анатомічні порушення та дефекти мовлення.

Коли необхідна одночасна допомога логопеда та стоматолога?

Координація дій логопеда та стоматолога необхідна при вроджених та набутих патологіях зубощелепного апарату, що впливають на мовлення:

  • Відсутність зубів
  • Скупченість, неправильне положення зубів
  • Деформації зубного ряду
  • Порушення прикусу
  • Коротка вуздечка язика.

Правильне поєднання логопедичного та стоматологічного лікування — єдиний шлях до ефективного відновлення здоров’я ротової порожнини та формування правильної артикуляції. Це допомагає позбутися як естетичних недоліків, так і складнощів у комунікації, що значно підвищує якість життя.